Michael Bertiaux adını ve kitabını daha önce internet mecrasında görmüştüm. Ancak bu ismi ve öğretilerini ilk kez ciddi şekilde araştırmaya bana Aleister Crowley’nin yayın serisi Equinox’u hediye eden Avrupa’daki Üstat Leo olarak bilinen okültist sayesinde başlamıştım. Bertiaux’un bu yazıya da adını verdiğim Vodun Gnosis1 öğretisi çok sayıda öğretinin bireşimidir.
Vodun Gnosis’i tenkit için yalnızca Bertiaux’un derslerinin iki büyük derlemi olan The Voudon Gnostic Workbook (VGW) ortalama 600 sayfa, daha temel ve ön gereksinim olarak sunulan 4 yıllık bir süreç için hazırlanan Monastery of the Seven Rays (M7R) da VGW’ye yakın bir uzunluktadır. Sadece iki büyük derlemi kaynak alarak yapılacak derin bir inceleme dahi onlarca sayfa yazı gerektireceği için böyle bir beyhude çaba yerine bu yazıda Bertiaux’un aktarılarından bazılarına yer verdim. Vodun Gnosis uygulamalarını incelemek için başvurulan ek bir kaynak ise Kenneth Grant’ın Cults of the Shadow kitabı.
Vodun Gnosis ile maceram
İncelemem çoğunlukla OTOA çevresine girme çabam ve bu çevreden insanlarla iletişim sürecimin içerisinde edindiğim deneyimlere bağlı. Haliyle beni etkileyen faktörlerden sebep belli hususlarda kısıtlı ve ön yargılı bir bakış açısına sahibim. Bunun daha iyi anlaşılması için önce maceramı kısa bir özetle aktarmak istiyorum:
Eski OTOA Büyük Üstatlarından biri olan Üstat Leo, Crowley’nin The Equinox serisini bana hediye ettiği dönem OTOA’nın iddiaları ve çeşitli havalı isme, görünüme sahip gruplarına katılma arzumu dile getirdiğimde halihazırda OTOA’da büyük üstat olan bir öğrencisiyle iletişime geçmemi tavsiye etti. Öğrencisi Salihoviç2 oldukça yardımsever, kibar bir dille bana rehberlik etmeyi kabul etti. Kısa sürede iki arkadaşımı daha Salihoviç’in sunduğu kursa eklettim. Bir süre kopukluk yaşadıktan sonra tekrar derslere devam etmek istediğimi söylediğimde ise onun meşguliyetinden yola devam etmek için OTOA Egemen Büyük Üstadı Kyle Fite ve bazı üyelerle iletişim kurmam gerekti.
Süreç bundan sonra biraz sarsıntılı geçti. Çünkü atayabilecekleri rehber yoktu ve bir Facebook grubuna katılmak için bile tekrar tekrar yazmam, hatırlatma yapmam gerekiyordu. Benim için sinir bozucu geçen bu koşuşturmacada beni motive eden önemli şeylerden birisi mantıklı bulduğum uygulamalar ve araştırdığım alanlardaki uygulamalarla bunlar arasındaki paralelliklerdi. Nihayetinde öfkeyle OTOA ile olan tüm bağlantımı kesme, Bertiaux’un sistemini takip etmeme kararı aldım.
OTOA’nın iddiaları
Bertiaux’un iddiası o ki OTOA, Ordo Templi Orientis lideri Theodor Reuss’un Papus adıyla bilinen Fransız okültist Gerard Encausse’ye OTO’nun Fransa ayağını yürütme yetkisini verdikten sonra Papus’ün ölümüyle Haitili Lucien-François Jean-Maine’in bölünen Fransız
OTO’sunu OTOA olarak sürdürdüğü ve Bertiaux’un liderliğinin, OTOA’nın varlığının bu silsileden devam ettiği yönünde.
Yalnızca bununla kalmayan Bertiaux aynı zamanda pek çok gnostik silsileden üstat tarafından takdis edildiğini söyler. Geçtiğimiz senelere kadar aktif olan bir platformda hem kendi silsilesinin hem de değişik silsilelerin rahiplerinin takdis tarihleri ve takdis edenleriyle birlikte gösterildiği bir çevrimiçi veritabanı mevcuttu. Bunun yanı sıra Aleister Crowley’nin majikal çocuğu olarak bilinen Frater Achad’ın (Charles Stansfeld Jones) öğrencileriyle çalışmış belli isimler üzerinden Choronozon Club denen oluşumun devamını getirdiğini söyler. Ayrıca geçmişte bir Altın Şafak grubunda inisiye olup kabalistik ritüelleri de orada öğrendiğine yönelik bazı öğrencilerinin yazdığı ufak gruplar içerisinde dolaşımda olan değişik biyografiler de mevcut.
Kanıt olarak gösterilebilir belgeleri iddialarının pek azı için mevcuttur ─ ki bir noktada yoktur da diyebiliriz.
Şans Hoodoo’su: Ruhlarla çalışmak
Oldukça karmaşık uygulamalara sahip olan VGW’de en temel ihtiyaçları karşılayabilecek ve nasıl yapılacağı anlaşılabilecek kısım kitabın ilk bölümü olan Şans Hoodoo’su yani Lucky Hoodoo bölümüdür. Bölümün girişinde yazar çoğu aktarısında olduğu gibi bunda da uçuk iddialarda bulunarak Hoo ve Doo’nun farklı iki ruhlar grubunun adı olduğunu, birinin Hoo ruhlarının sular altında, Atlantis ve Doo ruhlarının ise Ölüler Diyarı menşei olduğunu öne sürer.
Devamında ise okura kısa bir kendi kendine inisiyasyon çalışması için örnek sunar. Bu noktada pratiğe biraz girecek olursak, mumların kullanımı konusunda güzel bir noktaya değinilir. Ruhlarla iletişim kurmada ateşin büyük bir öneme sahip olduğu daha erken dönemde ortaya çıkmış okült kitaplarda da sıkça bahsedilen bir olgudur. Ayrıca Bertiaux ruhlara adak vermek için bir bardak su ve yaşam enerjisi kullanmayı öğütler. Normalde çoğu insan cinsel sıvılarda bulunduğu için Ojas’ı cinsel sıvılarla karıştırır ki kitaplarında yazar güzel bir şekilde Ojas’ın elleri birbirine sürterek ortaya çıkarılan kinetik ısı ile de adak için kullanılabileceği akıllıca bir yöntem sunar.
Su adağına ise çağrılan ruhların nüfuz ettiğini ve suyun uygulayıcı tarafından ritüel sonunda içilmesi tavsiye edilir. Bu noktada şunu demeliyim ki Tantra’da Prasada dediğimiz yiyecek sunumlarında aynı şekilde tanrının veya tanrıların yiyeceklere girdiğini ve o yiyeceği tüketerek vücudu esenlikle dolduracağı kabul edilir. Ruhlarla iletişim kurmak veya çalışmak konusunda zorlayıcı düşüncelere kıyasla daha kolay iletişim için gönül rahatlığıyla sesleniş ve imgelem yoluyla zihin küresinde daha fazla çalışma tavsiyesi de oldukça dahiyane bir nasihattir.
Etiyopya yöresinde ruhlarla çalışan bir kadın onu belgesele alan kameramana verdiği demeçte ruhları memnun etmek için onlara hoş kokulu bir tütsü yakmanın yeterli olacağını söyler. Kulağa ne kadar basit geliyor değil mi? Bir de deneyip etkisini görmelisiniz!
Ruhları defetmek için kısa bir çağrının yapılıp iyi ruhların davet edilmesi ve “kötü ruhlar uzağa!” sözlerinin kullanılarak mekanın veya auranın arındırılması da yine kabul edilebilir. Bazı tantrik metinlerde bu işlem kısa bir mantra kullanımıyla gerçekleştirilir. Ayrıca bir başka kitabı olan Cosmic Meditation kitabında da geçen bu defetme çalışması yazının devamında bahsedeceğimiz zihinsel çalışmalar için de beraberinde kullanılır. Kötü ruhlar ve olumsuz düşünceler hususunda, Fraternitas Saturni aktarılarında da “enerji yiyen vampirler” tasvirinin olduğunu hatırlayarak uygulayıcının hem psiko-majikal bir sorun ile karşı karşıya olabileceği ve bu tarz çağrıların iş göreceğini belirtmekte fayda var. Ancak bir çağrıyı kullanmakla yetinmek yerine veya bunu önermek yerine temelde modern psikolojiden faydalanmayı, bu tarz şeyleri ise ek olarak kullanmayı yeğliyorum.
Bölümde ayrıca sekso-majikal uygulamalar için güzel bir ipucu taşıyan nokta mevcut: Bir insanın zihnini kontrol etmek için onunla cinsel ilişkiye girdiğini hayal etmek veya onu cinsel açıdan arzulamak kontrol hevesini güçlendirebileceği için yazarın olmazsa olmaz önerisidir. Şahsen çekici bulmadığım biri için böyle bir şeyi onu kontrol pahasına da olsa düşleyemem. Lakin sihirli bir kare verdiği cezbetmek uygulamasını biraz değiştirerek kullandım ve çok olumlu bir sonucu birkaç ay sonrasında yaşadım. O yüzden bu uygulamanın da hoş olduğunu belirtmeliyim.
Diğer tariflerde ise loto kazanmak gibi uçuk bulduğum şeyler mevcut. OTOA üyeleri sıkça yüksek paralar ödeyerek yeni dersler, dökümanlar, koleksiyonlar topluyor. Bunu mezubahis büyü tarifinden gelen başarıya mı borçlular yoksa kitap satışlarına mı emin değilim…
Cinsel radyoaktivite
Gelelim Vodun Gnosis’in en temel, giriş seviyesindeki sekso-majikal pratiğine. M7R derslerinde, Bertiaux kişinin cinsel ilişki veya mastürbasyon vasıtasıyla ortaya çıkan cinsel enerjisinin belli kötücül varlıklar, vampirler tarafından emilmesi sonucu ortaya çıkacak dengesizliği gidermek ve enerjiyi korumak için bir dua verir. Bunun da Tantra’da karşılığı olduğunu söylemem lazım. Ayrıca Gnostik bir kilisenin, öğretinin böyle öğretilere daha derin dalması oldukça hoş. Cinsel perhiz şart koşmak yerine veya sürekli cinselliği önermek yerine tamamen kişiye bırakıp kullanacaklar için de böyle bir yol göstermeleri sağlıklı görünüyor.
Zihinsel çalışmalar ve astral seyahat yöntemi
Ruhların vücuda, zihne daveti yahut içsel üstada yönelik bir duanın daha verilmesiyle, Bertiaux imgelem konusunda sorun çekenlerin hayal gücünü geliştirebileceklerini öne sürer. Sisteme daldığım süreçte Cin Ali dahi çizemeyen birisi olarak bir-iki şey karalayabilmek beni oldukça mutlu etmişti. Vurgu yapmak istediğim nokta ise zihnimizdeki sesler ve kontrol mekanizmasıyla daha sık ilişkiler kurmak, kendimizle konuşmak, kendimizi motive etmek önemlidir. Bertiaux’un pratiklerdeki çağrıları ister gerçek bir varlığa ulaşsın isterse plasebo etkisi için bir araç görevi görsün fayda getirebilecekler listesine girmeye hak kazanıyor.
Astral seyahat için ise çeşitli okumalar yoluyla zihinde canlanan görüntülerin keşfedilecek düzlemlere dair imgesel inşa sürecini yürütmesini ve hayal gücümüzle astral seyahati bu alanlarda yapabileceğimize dair biraz üstü kapalı ama dahiyane bir zihin çalışması daha önerir. Bu konuda yazarın yine bilgisi konuşuyor! Kitapta Zanoni romanıyla tanınan Edward Bulwer-Lytton’in imgelem ve durugörü ilişkisine dair bilgiler aktardığı makalesini astral seyahat konusunda önermesi literatüre olan hakimiyetini gösteriyor.
Astral formların kullanımı
Grant’ın Cults of the Shadow kitabında bahsettiği OTOA pratiklerinden birisinin “insanın hayvanlar aleminden insanların dünyasına geçişi sırasında kaybolan veya bastırılan bilinçaltının içeriklerini periyodik olarak geri kazanma ihtiyacından3” astralde kurt formuna bürünmek olduğunu yazıyor.
Ayrıca OTOA pratiklerinden bir diğerinde ise dev bir örümcek olarak kendini hayal etmenin kötücül varlıkları korkutarak güvenliği sağlamak olduğuna dair aktarı Crowley’nin öğretilerinde de rastlayabileceğimiz bir astral seyahat örneği var:
Şimdi, saklandıkları yerlerden devasa bir varlık ortaya çıkıyor […] Aslan, dağ keçisi ve yılan karışımını andırıyor; ve hemen bu nadir yaratıklardan birinin Yunanlılar tarafından Chimera olarak adlandırıldığı fikrine kapılıyorsunuz. Görünümü o kadar ürkütücü ki uygun bir tanrı formuna bürünmenin akıllıca olacağını düşünüyorsunuz […] Bir Satürn tanrı formuna ihtiyacınız olduğuna karar vereceksiniz. Bu tür formlara günlük olarak bürünmüş olmanız sizin için gerçekten büyük şans! Çok sağlam, çok istikrarlı, çok yavaş, çok sessiz bir şekilde, normal astral görünümünüzü Sebek’in görünümüne dönüştürüyorsunuz. Chimera, ilahi otoritenizi tanıyarak, daha az korkutucu ve tehditkar bir görünüme bürünüyor. Size hizmet etmeye istekli olduğunu bir şekilde belirtebilir4.
Veda vakti
Vodun Gnosis aktarılarının yalnızca çok temel bazı uygulamalarına yer verdiğimiz yazının bile ne kadar uzun olduğunu gördük ─ tabii benim gevezelik ve anlatım beceriksizliğim de etkili. Belki ikinci bir bölüm ile yazı serisine çeviririz, belki yalnızca bu yazıyla bunu burada bitiririz. Şunu belirtmek lazım ki sistemin daha Vodun adını aldığı uygulamalarda dahi geleneksel Vodun uygulamalarından farklı bir yöntem izleniyor. Öyle ki bırakalım hayvan kurbanını, et bile yememeyi öneren Neo-Pisagorasçı bir sistem olduğunu da eklemek lazım.
Ben yazdım, sizler okudunuz!
Kaynaklar ve Notlar
- İngilizce: Voudon Gnosis, her ne kadar Vudu olarak anmak daha kolay olacak olsa da, aslına olabildiğince yakın olması için ben de Vudu’nun Benin’de kullanıldığı Vodun adını kullandım. ↩︎
- Sun Beyond the Sun kitabının yazarı, Michael Emir Salihovich ↩︎
- Grant, K. (1994). Cults of the Shadow. Skoob Books.
The Mystere Lycanthropique involves the assumption of the form of a wolf (or some other predatory animal) on the astral plane. Adepts of the Black Snake Cult explain the reason for this transformation in terms of a need of regaining periodically the contents of the subconsciousness lost or suppressed during man’s transition from the animal kingdom to the world of humans. ↩︎ - Crowley, A. (1973). Magick Without Tears. ed. Israel Regardie. St. Paul: Llewellyn. ↩︎